Saturday, November 13, 2010

Kelebihan & amalan bulan Zulhijjah


Antara rahmat Allah SWT yang besar kepada kita ialah disediakan beberapa pesta ibadat sepanjang tahun. Kerana itulah kita mendengar kelebihan hari Jumaat sebagai hari terbaik di dalam seminggu, bulan Ramadhan itu adalah bulan terbaik di dalam setahun, malam lailatul qadar itu adalah malam yang terbaik berbanding malam-malam yang lain dan Allah turut memberikan sepuluh hari pertama dalam bulan Zulhijjah sebagai hari terbaik di dalam setahun.
Tujuan disediakan musim pesta ibadah ini ialah sebagai peluang dan galakan kepada umat Islam meningkatkan pelaburan ukhrawi mereka.
Kelebihan dan amalan yang digalakkan semasa sepuluh hari pertama Zulhijjah ini boleh diringkaskan seperti berikut:
1. Disumpah Di Dalam Al-Quran
Allah SWT banyak menggunakan metodologi bersumpah di dalam al-Quran, dengan bertujuan untuk memberikan penegasan kepada ayat seterusnya, serta memberikan petunjuk terhadap kelebihan perkara yang menjadi sumpahan tersebut. Di dalam surah al-Fajr ayat 1-2, Allah telah berfirman yang bermaksud :
"Demi waktu fajar, dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah)."
Di dalam tafsir al-Tabari, Ibn Jarir telah mendatangkan banyak riwayat mengenai pandangan ulamak terhadap yang dimaksudkan dengan sepuluh malam di dalam surah al-Fajr di atas. Ada yang menyatakan ianya bermaksud sepuluh hari pertama bulan Muharram. Sebahagian menyatakan sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan, dan ini disokong oleh Syeikh Ibn Uthaimin.
Akan tetapi pandangan jumhur ialah sepuluh hari berkenaan berlaku pada awal Zulhijjah. Dengan sebab itulah hari-hari tersebut dianggap sebagai hari yang mulia dan penuh dengan kelebihan.
Menurut Ibn al-Qayyim di dalam Zad al-Ma'ad, siang sepuluh hari pertama Zulhijjah adalah lebih afdhal daripada sepuluh hari terakhir Ramadhan, sementara sepuluh malam terakhir Ramadhan pula adalah lebih baik daripada sepuluh malam pertama Zulhijjah kerana berlakunya lailatul qadar.
2. Hari Digalakkan Beramal Ibadah
Bersabda nabi Muhammad SAW yang bermasud :
Dan tiadalah hari yang beramal soleh padanya paling dicintai Allah melainkan sepuluh hari pertama Zulhijjah ini. Sahabat bertanya, "Bukankah jihad fi sabililllah?" Jawab baginda, "Ya termasuklah jihad fi sablillah, kecuali mereka yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawanya kembali walau sedikit". (Riwayat Al-Bukhari)
Berdasarkan hadith ini, para ulamak menggalakkan umat Islam meningkatkan semua jenis amal ibadah seperti puasa, bersedekah, qiyamullail dan seumpamanya pada sepuluh hari yang mulia ini.
3. Hari Yang Dihimpunkan Semua Ibadah Utama Dalam Islam
Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz telah menerangkan mengapa amal ibadah amat digalakkan pada sepuluh hari pertama Zulhijjah:
"Adapun sebab keistimewaan sepuluh hari pertama Zulhijjah ialah kerana terhimpunnya semua ibadah utama padanya iaitu solat, puasa, zakat dan haji, yang mana ianya tidak berlaku pada masa yang lain."
4. Galakan Berpuasa Terutamanya Pada 9 Zulhijjah
Di dalam sepotong hadith sahih riwayat Muslim, Abu Qatadah meriwayatkan yang nabi ditanya mengenai fadhilat berpuasa pada hari Arafah (9 Zulhijjah), maka jawab baginda:
"Diampunkan dosa tahun yang lepas dan yang masih berbaki."
Selain itu umat Islam juga digalakkan berpuasa pada awal bulan, iaitu pada 1 Zulhijjah. Dalam masa yang sama, ada riwayat yang menyatakan ramai salafussoleh berpuasa pada sembilan hari pertama Zulhijjah. Perlu diperingatkan juga yang berpuasa pada hari 10 sehingga hari 13 Zulhijjah adalah dilarang di dalam Islam.
5. Awal Zulhijjah Adalah Musim Haji
Awal Zulhijjah ialah musim menunaikan ibadah haji bagi umat Islam yang mampu. Pada waktu inilah hampir 3 juta jemaah haji akan berhimpun beramai-ramai menyahut panggilan Allah di tempat yang suatu masa dahulunya merupakan bumi kering-kontang. Ibadah haji juga merupakan satu-satunya rukun Islam yang dijadikan nama surah di dalam al-Quran. Firman Allah SWT di dalam Surah al-Hajj ayat 27 yang bermaksud:
"Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh."
6. Turut Dikenali Sebagai Hari Ma'lumat
Firman Allah SWT di dalam surah al-Hajj ayat 28 yang bermasud:
"Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan manfaat/faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu (hari ma'lumat), kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin."
Ulamak menafsirkan hari ma'lumat sebagai hari yang ditentukan oleh Allah SWT dengan pelbagai jenis kelebihan dan fadhilat. Ianya bukan sekadar kelebihan akhirat semata-mata, tetapi turut membabitkan kelebihan duniawi.
Menurut Mujahid seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Jarir di dalam tafsirnya, yang dimaksudkan dengan menyaksikan pelbagai perkara yang mendatangkan faedah di dalam awal ayat di atas ialah keampunan di akhirat, dan keuntungan perdagangan di dunia.
Keuntungan akhirat adalah sesuatu yang pasti perlu direbut oleh para jemaah haji. Sementara manfaat atau keuntungan perdagangan di dunia pula disebut oleh Mujahid dalam ulamak salaf yang lain sebagai konteks realiti duniawi zaman dahulu.
Pada zaman sekarang, memang tidak dinafikan yang keuntungan berniaga akan berlipat ganda khususnya bagi penduduk tanah Haram. Akan tetapi kita perlu menyempitkan maksud keuntungan duniawi dalam sektor perdagangan sahaja.
Umat Islam perlu memanfaatkan perhimpunan 3 juta manusia ini untuk menatijahkan manfaat serta kekuatan yang lain. Bagi pemimpin negara umat Islam, inilah masa mereka berbincang memikirkan kesatuan dan kemajuan masing-masing. Kekuatan muslim perlu dijana semasa perhimpunan agung ini, semoga roh-roh yang baru menunaikan ibadah haji pulang ke tanah air masing-masing dengan semangat yang tinggi serta kesatuan yang jitu.
Inilah masanya untuk menyatakan kemarahan kepada musuh Islam dan musuh keinsanan. Negara Muslim yang kuat membantu negara Muslim yang lemah. Muslim lama membantu muslim muallaf. Muslim minoriti berkongsi pengalaman dengan muslim majoriti  di negara masing-masing. Bagi saya, inilah manfaat duniawi yang terbesar sepatutnya dicari oleh para hujjaj semasa musim haji.
Dalam masa yang sama, umat Islam juga diminta untuk memperbanyakkan bacaan takbir sebagai tanda kita berzikir dan mengagungkan Allah SWT sejajar dengan ayat di atas. Bertakbir adalah amat dituntut daripada bermulanya malam 10 Zulhijjah sehinggalah hari tasyriq pada 13 Zulhijjah.
7. Digalakkan Menunaikan Ibadah Kurban
Di dalam surah al-Hajj ayat 28 di atas, Allah turut menggalakkan umat Islam yang mampu untuk menunaikan ibadah qurban. Mengikut jumhur, hukumnya adalah sunat muakkadah bagi yang mampu.
Sementara Imam Abu Hanifah pula menyatakan hukumnya adalah wajib.
Apa yang pasti, tujuan utama menunaikan ibadah qurban bukannya semata-mata untuk mempersembahkan darah atau daging haiwan sembelihan tersebut kepada Allah, akan tetapi untuk umat Islam mengejar ketaqwaan di sisi-Nya. Firman Allah SWT di dalam surah al-Hajj ayat 37:
"Daging dan darah binatang korban itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadanya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya."
8. Wujudkan Rasa Kebersamaan Antara Orang Yang Pergi Haji Dengan Yang Tidak Pergi Haji
Orang yang menunaikan ibadah qurban sebenarnya turut menyertai pesta ibadah haji. Dengan sebab itulah ada beberapa larangan kepada para hujjaj yang turut dikongsi sama dengan mereka yang berniat untuk menunaikan ibadah qurban, seperti larangan bercukur dan memotong kuku kepada para hujjaj yang sedang berihram yang turut sama dikongsi larangan tersebut kepada umat Islam yang bukan menunaikan haji tetapi ingin melaksanakan ibadah qurban. Sabda nabi Muhammad seperti di dalam riwayat Muslim:
"Sekiranya masuk sepuluh hari Zulhijjah, dan antara kamu ada yang ingin menyembelih kurban, maka janganlah menggunting/cukur rambut atau memotong kukunya (sehinggalah haiwan tersebut disembelih)."
Selain itu, ketika para hujjaj mengulangi talbiah sebagai simbolik kejayaan mereka menyahut seruan Allah dan juga mengagungkanNya, umat Islam yang lain di seluruh dunia turut digalakkan mengulangi takbir sehinggalah ke hari terakhir haji pada 13 Zulhijjah. Justeru, wujudlah rasa kebersamaan.
Kesimpulan
1. Marilah kita bersama-sama menyediakan persiapan perasaan untuk menyambut ketibaan Zulhijjah dengan penuh rasa rindu dan bersyukur. Malam ini, telah masuk bulan Zulhijjah, maka rebutlah peluang yang ditawarkan oleh Allah kepada kita sepanjang 10 hari pertamanya.
2. Bagi yang masih belum mampu pergi haji, jadikanlah ketibaan Zulhijjah sebagai penanam azam dan tekad kita mengejar kemampuan melunaskan rukun Islam kelima tersebut.
3. Bagi muslim yang tidak pergi haji pada musim ini, wujudkanlah rasa kebersamaan dengan rakan-rakan jemaah haji. Selain seperti yang disebut di atas, anda boleh turut menonton siaran langsung daripada Islam Channel para hujjaj melaksanakan ibadah agung tersebut. Suatu masa dahulu, ramai salafussoleh yang tidak mampu ke Mekkah akan berhimpun di al-Masjid al-Aqsa atau di masjid tempatan mereka semasa hari wuquf, sambil berzikir mengingati Allah SWT. Siaran televisyen tempatan di Malaysia juga banyak memaparkan mengenai liputan dan dokumentari haji, tontonilah, agar timbul rasa rindu, keinginan dan kesedaran untuk menyambut seruan Ilahi.

Tuesday, September 14, 2010

L e b a r a n

Salam Lebaran
di suci penghujung Ramadhan
buat sahabat sepanjang jalanan
berasa megah dan syukur jadi insan

Banyak sikit tergamit salah
menyusur liku yang berolah
membahu resah terjunjung lelah
salam kemaafan aku persembah

Makin hampiri Aidil Fitri
makin kita tercari cari jati diri
jumpakah kita LailatulQadar yang berseri
terimakah ibadat di malam siang hari

Namun itu lah kembara
likuan dan ombak secebis hamba
demi keredhaan Maha Esa
moga terdampar ampunanNYA....


~ amri abd rani ~

Friday, September 10, 2010

Raya 2010


Tahun ni mngingatkan kembali tragedi tahun lepas..2 syawal 1430 H, Rayyan selamat dilahirkan di hosp muadzam syah..tp jangka hayatnya bersamaku tidak lame..Allah lebih menyayanginya dan akan menemaniku di alam akhirat nanti, insyaAllah..

Tahun ini juga tahun kdua aku beraya di rumah kluarga suamiku, di kuala rompin pahang..Cube tgk gambo family kt sebelah, beso kn kluarga kmi.. mak & ayh mertua ak dh ad sorg cicit..kalu arwah rayyan ad, mereka akn jd teman sepermainan..



Saturday, August 21, 2010

Bengkel kueh raye 2010

makaroni bakar..yummy

aiskerim lg

biskut mini burger sbl dikapit

biskut mini burger

butterflies

biskut aiskrim

almond malaysia

almond london

Bengkel kueh raye taun ni berulang lg slp 2 taun menyepi..taun ni smpt buat 4 jenis kueh je dulu..k ina kate balance bhn ad lg, mgkin jumaat dpn tmbh koleksi lg kot..

Lps wat kueh, sbl blik ptg jumaat, k ina smpt wat makaroni bakar, ak pn smpt curik resipi dia..bbaloi sgt w'pun bayor 50 hinggit je utk beli bhn, hasilnye mabellous..slain dpt tmbh pngetahuan, dpt jgk tmbh mesra2kn kawan..

Balik kampung..

mawar

ayam belanda

nangka

ikan keli

pokok tongkat ali

Minggu lepas, ak, hubby n ank2 smpt blik kg ziarah mak n ayah..dekat aje, kt kuala rompin, 3 jam dri

jb..lps solat
mahgrib btolak, buka pose kt kota tinggi, kul 11 lebih dh smpai rompin..senangkn bile kg dkt..nk blik masa hujung mggu pn bleh..kg ak kt klantan, bile cuti skolah yg pjg bru bleh blik..insyaAllah, smggu sblm raye ad cuti skolah n smggu lg lps raye, smptla aku blik kg..lame xjmpe umi, ayah n adik2..rindu sesgt..xsbr nk tggu dpt ank sedara lg..

Kt rompin mcm2 ad..drp tumb semulajdi & haiwan ternakan..smpai ak pn xtau name sebenarnye..arap2 dptla tmbh pengetahuan nnti..
jambu nawar
betik
belimbing buluh
ape ek?
ntah le..
cery malaysia

buah kedondong
kacip kak timah
betik albino


InsyaAllah bile blik klantan nnti, ak akn sisipkn plak gmbo2 yg ad kt kg ak..hehe

Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan

Ahlan Wasahlan Ramadhan
mendakap mu lagi seribu bulan
menangis lagi di mimbar sedu sedan
berpaut lagi dilimpah mewah ampunan
bulan yang sabar di IMSAK tahan telan
bulan yang dahaga di MAGHRIB tunggu azan

Tertutup panas neraka
terbuka gerbang rindu syurga
terikat syaitan bermaharajalela
terlarang hawa nafsu kekanda
terhalang peluk goda adinda

Nafsu tertahan demi Tuhan
dalamnya terkandung dua keriangan
ketika berbuka dengan kesyukuran
jumpa Tuhan di hari kemudian

Wangi mulut mu terkalah kasturi
lapar jadi sabar di siang hari
sunat bersolat serta mengaji di malam sunyi
sembahyang terawih jangan terlupa dikau hampiri
malam yang dirahmati penuh segar
malam yang ditunggu penuh sabar
mengantuk lena jangan tak sedar
nanti terlepas Lailatulqadar

Terkirim rahmat yang bangun sahur
jamah sedikit esokkan subur
mengajar iman agar terluhur
doa sejahtera mu akan di mabrur
Moga Al-Mubarak ini penuh terisi
ibadat wajib sebagaimana Nabi
lekaslah buat jangan tangisi
ia menjelma setahun sekali...


~ amri abd rani ~

Saturday, July 31, 2010

Karnival PPDa

Ptandingan mlukis poster 
Ptandingan mlukis poster 


Ptandingan mlukis poster 
Nasyid drp SMKA Johor Jaya - johan
Nasyid dr SMK Dato' Penggawa Timur
- naib johan
Nasyid dr SMK Tmn Rinting 2

Nasyid dr SMK Ulu Tiram
- Tmpt ktiga
Dikir barat dr SMK Permas Jaya 3
Nasyid dr SMK Tmn Daya 2


Dikir barat dr SMK Tmn Rinting 2